tisdag 16 augusti 2016

Mina investeringskriterier

Mina kriterier när jag köper aktier. Skall en dag ta mig till ekonomisk oberoende i form utav utdelningar.
En mycken vanlig fråga jag får både här på bloggen och på Twitter är hur jag väljer vilka aktier jag skall investera i. Därför tänkte jag att det kunde vara bra med ett inlägg som förklarar just det. I detta inlägg kommer jag att gå igenom vilka parametrar hos ett bolag jag tar hänsyn till innan jag väljer att investera i det.


Som ni vet handlar jag månadsvis i alla de aktier jag har i min portfölj. Undantaget är de aktier som är listade på utländska börser och därmed har högre courtagekostnad. Anledningen till att jag handlar månadsvis är för att jag inte tror mig vara tillräckligt skicklig för att kunna förutse vad som är ett billigt eller bra pris på en aktie. Är börsen i bear/bull-trend? Är botten nådd? Är det för dyrt nu? Detta är frågor jag helt enkelt inte vågar mig på att besvara. 

För att slippa svara på dessa frågor har jag alltså valt en strategi att handla regelbundet i de aktier jag vill äga. Jag har valt att handla i dessa varje månad, vilket passar bra för mig med de intäkter jag har för tillfället. Jag vågar tro att detta är den bästa investeringsstrategin för mig eftersom jag har en positiv inställning till börsen på mycket lång sikt. Bra bolag kommer över tid att ge en positiv avkastning. 

Hur har jag då valt ut dessa aktier som skall betala utdelning till mig resten av livet och förhoppningsvis mer och mer varje år? Nedan har jag listat de 5 regler som generellt gäller för mina aktieinvesteringar.

Utdelningsstugans investeringskriterier


Regel 1: Bolaget måste ha en utdelning

Kommentar: Första regeln och den mest självklara. För mig som utdelningsinvesterare är det utdelningarna som en dag skall vara min inkomstkälla. Att ett bolag delar ut en del av sin vinst till mig varje år ser jag som ett tecken på att bolaget mår bra och att de uppskattar sina aktieägare. Optimalt är en direktavkastning på minst 2,5%, men eftersom jag satsar på bolag med stark tillväxt kan jag tänka mig lägre direktavkastning om det kan kompenseras med framtida utdelningstillväxt.

Regel 2: Stark marknadsposition

Kommentar: Bolaget måste ha en stark ställning inom det segment de agerar och gärna en bred vallgrav till övriga konkurrenter. Att vara stor eller till och med störst på en marknad innebär alltid flera fördelar mot konkurrenterna. På detta sätt kan jag känna mig trygg i att bolagets vinster kommer att fortsätta rulla in oavsett konjunkturläge och risken att bolagets utdelning skulle slopas från ett år till ett annat minskas markant om de är störst på sin marknad.

Regel 3: Stigande omsättning/vinst

Kommentar: Jag vill se en stigande omsättning och vinst i bolaget innan jag investerar i det. Jag har inga konkreta mål på hur mycket det skall öka eller under hur många år, men det är viktigt att företaget växer och har potential att fortsätta i framtiden.

Regel 4: Bra utdelningshistorik

Kommentar: Jag vill att aktierna över tid visat fin utdelningstillväxt. Jag ogillar när aktieutdelningar sänks av bolaget och jag ser det som en stor svaghet när det sker. Jag titulerar mig utdelningsinvesterare med fokus på tillväxt och så försöker jag också att investera. Jag ser gärna att ett bolag som jag investerar i har haft en tillväxt på +10% per år och kapacitet att hålla minst den farten framöver.

Regel 5: Sund utdelningsandel

Kommentar: För att ett bolag skall kunna hålla sin utdelning och utdelningstillväxt krävs det att bolagets utdelningsandel är på en sund nivå. Jag ser gärna att bolagets utdelningsandel ligger under 60%.

Ett exempel på ett företag från min portfölj som jag nyligen plockade in är Nibe

Nedan bild är hämtad från börsdata:


Analys av Nibe. Bild från Börsdata.se

Som ni ser ovan så passar Nibe mycket bra in på mina investeringskriterier. För det första så har bolaget en utdelning (regel nr 1). En direktavkastning på dagens kurs på ca 1,10% är såklart inte mycket att hänga i granen, men man får ofta betala dyrt för kvalité.
Nibe har en mycket stark ställning (
regel nr 2) på sin svenska hemmamarknad, men också i norden och övriga Europa.
Kollar man på tabellen ovan ser man en mycket imponerande omsättnings och vinsttillväxt
(regel nr 3). Det finns dessutom fortfarande stor potential till att fortsätta växa då 51% av försäljningen fortfarande sker i norden.
Nibe har inte sänkt utdelningen på 19 år, vilket är imponerande och de har dessutom haft en genomsnittlig utdelningstillväxt på 10,9% de senaste 5 åren (regel nr 4). Mycket bra!
Till sist så kan vi även se att utdelningsandelen (regel nr 5) är på en mycket sund nivå. Endast 29,9% och alltså gott om utrymme att fortsätta höja utdelningen i väldigt många år framöver.
Nibe uppfyller med andra ord alla mina investeringskriterier och det handlas därmed numera månadsvis i aktien.


Hela inlägget där jag skriver lite mer utförligt om varför jag plockade in Nibe i portföljen hittar ni här.

Direktlänk till Nibe på Avanza.


Sammanfattning


Ovan är, om än något lite kortfattat, mina investeringskriterier som jag använder när jag väljer vilka aktier som skall inhandlas till portföljen. För att ett bolag att passa in på ovan kriterier så blir ofta direktavkastningen lidande. För mig som utdelningsinvesterare är det såklart tråkigt. Jag hade gärna investerat i ett bolag med 8% direktavkastning och 20% årlig utdelningstillväxt, men om ett bolag uppvisar så stark tillväxt går det allt som oftast hand i hand med aktiekursen. När det ena går upp så gör också det andra det och vice versa. Därför hamnar direktavkastning för dessa fina kvalitetsbolag vanligtvis runt 1-2% vid investeringstillfället.

Jag är långsiktig i mitt investerande och jag tror att på sikt kommer mina investeringskriterier att hjälpa mig att nå ekonomiskt oberoende snabbare än om jag hade försökt tajma marknaden eller investerat i valfri indexfond. Jag kommer garanterat inte att visa upp den bästa totalavkastningen, men jag kommer i alla fall för varje investerad krona att ta mig närmare mitt mål. Jag kommer att vara exponerad mot aktiemarknaden hela tiden, oavsett marknadsläge och jag kommer inte att riskera att missa en långvarig uppgång och utdelningar som inkasseras under tiden. Tiden på marknaden är trots allt vårat bästa spar och investeringsverktyg, mer om det i ett kommande inlägg.
Att köpa i både upp och nedgångar borde ge mig en fin snittkurs på de aktier jag vill äga på sikt och trots att direktavkastningen i många aktier kommer att vara låg vid inköpstillfället så kommer det ge en riktigt fin totalavkastning (kursuppgång + utdelning) över tid.

Må väl där ute och lycka till med era investeringar.


/Utdelningsstugan

Stöd bloggen genom att dela detta:

Följ mig också gärna på twitter och facebook.


Photo Credit: Pixabay

8 kommentarer:

  1. Kloka och sunda kriterier!

    Det gäller att hitta något tillvägagångssätt för urvalsprocessen som både passar en själv och den investeringsstil man har, men som även inbringar resultat i form av att man hittar bra och stabila bolag.

    Mvh
    Framtida Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Framtida Frihet!

      Tack för din kommentar och jag håller med dig om dina tankar.

      Må väl!

      Radera
  2. Hej! Jag undrar lite över månadssparande i aktier. Jag vill spara 3000 kr i månaden fördelat på ca 10 bolag med olika vikt i portföljen. Blir det inte väldigt dyrt trots Avanzas låga courtage? Tack på förhand!
    /nybörjaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johanna!

      Tack för din kommentar och bra fråga! Jag försöker alltid minimera courtaget till 1 krona per transaktion vilket vid Avanzas courtagekostnad på 0,25% per affär då blir vid 400 kronor. Dock så har jag med flera upptäckt att Avanza avrundar till närmsta 400-intervall. Brytgränsen går vid 597 SEK och då betalar du fortfarande endast 1 SEK, vilket jag tycker är ett mycket bra pris. Sedan är det såklart svårt att att köpa för exakt 597 SEK eftersom aktierna kostar olika mycket, men det kan vara ett bra värde att sikta på.

      Nu till din situation då. Riktigt kul att höra att du vill månadsspara och att sprida aktierna i ca 10 bolag låter väldigt klokt. Du får ju då två val att antingen dra ner antalet aktier du köper till 6-7 st och på så sätt minimera courtagekostnaden per transaktion, men samtidigt bli lite mindre diversifierad. Eller så köper du för ca 300 SEK i 10 st bolag och du får då lite högre courtagekostnaden, men högre spridning av risken.

      Hoppas ovan tankar hjälpte dig lite på vägen att fatta en beslut. Må väl och lycka till!

      Radera
  3. Hej igen och tack för ditt svar. Det hjälpte absolut! Får bli färre bolag till en början och snabbt försöka öka till 4000 kr/månaden. Tack!

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Väldigt intressant läsning! :)
    Jag undrar lite över hur du räknar ut genomsnittlig utdelningstillväxt på de senaste 5 åren, jag förstår inte riktigt..

    Mvh Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johan,

      Tack så mycket.

      Här är en länk hur uträkningen går till: http://www.investopedia.com/terms/d/dividendgrowthrate.asp

      Du kan även använda tjänsten borsdata.se som räknar ut detta åt dig.

      Må väl!

      Radera